Trendwatch: Easy rider

Wie kent er niet de film Easy Rider. Ehmm jullie kennen die film toch wel he? Ik bedoel het is een klassieker.. Ok voor de mensen die deze film niet kennen zal ik vertellen waar het over gaat.

Easy Rider is een film uit 1969 met in de hoofdrol o.a. Dennis Hopper die onlangs overleden is, en Peter Fonda. Jack Nickelson speelt een bijrol in deze film. 

Het verhaal gaat over twee motorrijders, Billy en Captain America, die een cocaïne deal sluiten om “rijk” te zijn en op deze manier volledige vrijheid te verkrijgen. Ze reizen op hun choppers door het Amerikaanse landschap en dromen van vrijheid en geluk. Ergens voor de Rocky Mountains ontmoeten ze een hippie, die ze een lift naar zijn commune geven. Hier zien ze hoe vrijheid weer afgenomen kan worden. Daarna besluiten ze Mardi Gras te gaan vieren in New Orleans. Ze rijden op de reis daar naartoe door een fanfare heen en worden gearresteerd. In eerste instantie worden ze in de gevangenis slecht behandeld, maar als een jonge advocaat het voor ze op neemt, worden ze al snel vrij gelaten. Ze besluiten de advocaat, die alcoholist is, mee te nemen naar Mardi Gras, omdat hij gratis kaartjes voor het beste bordeel van de VS heeft en omdat hij ze geholpen heeft.

Tijdens een stop worden ze erg bekeken vanwege hun lange haar en vreemde kleren, wat er in resulteert dat ze moeten vluchten. Ze worden alsnog in elkaar geslagen, waarbij de advocaat het leven laat. Om van het lijk af te komen verbranden ze dit. Vervolgens besluiten ze alsnog het bordeel te bezoeken. Ze komen twee prostituees tegen en worden verliefd. Op het kerkhof nemen ze LSD, waarna ze een slechte ‘trip’ beleven.

Tijdens de laatste etappe van de reis komen ze twee eendenjagers in een grote Amerikaanse pick-up truck tegen, die besluiten ze de stuipen op het lijf te jagen door te dreigen te schieten. De hoofdpersonen negeren dit echter volledig, een steekt er zelfs zijn middelvinger op. Deze respectloze daad van een ‘minderwaardige’ langharige kost hem zijn leven. Zijn metgezel wil hem redden door een arts te zoeken, maar wordt, omdat hij getuige is, ook vermoord. Zo komt er een einde aan de droom van vrijheid.

Vrijheid speelt een belangrijke rol in deze film en ik vind vrijheid ook een heel belangrijk aspect in je leven. Een simpel iets als de vrijheid hebben om je te kleden zoals je wilt, wat eigenlijk niets lijkt voor te stellen, is in sommige landen onmogelijk. Maar om terug te komen op de Easy Rider trend ik ben in ieder geval weg van de leren bikerboots. EN ik moet bekennen dat ik ze ooit al eens gehad heb en ik wil ze nu ook weer hebben. Ach ik wil zoveel dus ze gaan op mijn wishlist. Ik houd van de stoere maar ook heel vrouwelijke kleding.

www.vogue.it  & http://nl.wikipedia.org/wiki

Leave a Reply

